Hvordan handle

Er du bedriftskunde? Klikk her

Det er alltid enkelt og sikkert å handle hos Mukasa Kaffebrenneri.

Du velger selv om du vil registrere deg som kunde, eller om du ønsker å handle som “gjest”. Det betyr at du ikke logger inn, men kun registrerer e-post og leveringsinformasjon.

Produktene i nettbutikken er sortert inn i passende kategorier, slik at du enkelt finner frem til produktet du ønsker.

Når du finner en vare du ønsker å kjøpe, klikker du på kjøp og den legges i din handlekurv.

En hurtig-handlekurv åpner seg automatisk på høyre side av skjermen. Her får du god oversikt over innholdet i handlekurven.

Linken til hurtig-handlekurven finner du også oppe i høyre hjørne.

Når du har funnet alle varene du ønsker å kjøpe, åpner du hurtig-handlekurven (ikon oppe i høyre hjørne), og klikker så på knappen “til handlekurven”.

Du blir tatt videre til handlekurven. Om du har en rabattkode, skal denne koden legges til her. Altså før du går til kassen. Kontroller varene før du går videre til kassen.

I kassen fyller du inn navn, adresse, telefonnummer og e-post. Dersom e-posten du oppgir allerede er registrert hos oss, blir du bedt om å logge inn (du får da ikke fullført kjøpet før du logger inn). Når alle felt er fylt inn, er det bare å trykke på “Betal med Vipps”. Du blir da tatt gjennom en enkel og trygg betaling.

Se “BETALING” fanen nedenfor om du ønsker utfyllende informasjon rundt betalingsløsningen.


Er kjøpet en gave?
Om du ønsker at vi sender/leverer ordren direkte til gavemottaker, krysser du av for “levering til annen adresse” i kassen. Her fyller du inn leveringsopplysningene til gavemottaker.

Det samme gjør du dersom ordren er til deg selv, men skal leveres på annen adresse enn den du har registrert på din konto.

Vi har flere seriøse leverandører med et bredt varesortiment. Ta gjerne kontakt på e-post, chat eller telefon dersom du ønsker et spesifikt produkt, eller generelt savner noe i nettbutikken. Vi gleder oss til å høre fra deg!

Vi tilbyr rask og enkel betaling med Vipps.

Etter du har trykket på “Betal med Vipps” i kassen, trenger du kun følge instruksene i Vipps-appen.

  • Legger du inn ordren med din smarttelefon tas du automatisk inn i Vipps appen for bekreftelse, og blir deretter sendt tilbake til nettbutikken.

  • Legger du inn ordre fra en PC/Mac vil du få en notifikasjon på telefonen din om å åpne Vipps appen for å godkjenne kjøpet. Beløpet blir reservert når ordren er bekreftet og pengene trekkes når ordren er sendt. Krever smarttelefon med Vipps-app og brukerkonto.

Betaling via Vipps følger DNB sine brukervilkår.

Pakke i postkassen:
Mindre pakker (under 2 kilo) sendes med Postens tjeneste “Pakke i postkassen”. Som det ligger i navnet leveres pakken rett hjem i postkassen.

Dersom det ikke er plass i postkassen, vil postbudet legge pakken i en pose og feste den på døren din (så fremt budet mener det er forsvarlig).

Sporingen på tjenesten PiP (pakke i postkassen) er noe begrenset, og har følgende (hoved)statusoppdateringer:

  • “Vi har mottatt sendingsinformasjon fra avsender, og venter på selve forsendelsen”.
    Denne statusen betyr det at pakken er sendt fra oss, men enda ikke sortert for utlevering.
  • “Forsendelsen er under transport”.
    Denne statusen betyr at pakken er på vei hjem til deg. Normalt vil pakken være i postkassen allerede dagen etter denne statusoppdateringen.
  • “Forsendelsen er levert i mottakers postkasse.”


Servicepakke til hentested:
Pakken sendes til valgt/nærmeste hentested. Sporingen er nøyaktig, og du får statusoppdateringer og hentemelding på SMS/e-post. Pakken er normalt fremme på utleveringsstedet 1-3 virkedager fra vi har oppdatert ordrestatusen din fra “behandler” til “fullført”. Husk at det er hentefrist på pakken, før den går i retur.


MyPack hjemlevering:
Pakken leveres hjem på døren din. Sporingen er nøyaktig, og du får statusoppdateringer og utkjøringsmelding på SMS/e-post. Pakken levers normalt på døren din 1-3 virkedager fra vi har oppdatert ordrestatusen din fra “behandler” til “fullført”.

Alle våre kunder kan velge fri hjemlevering innenfor strekningen Arendal – Kristiansand*.

Du kan følge ordrestatusen under “ordre” når du er logget inn på min side

Behandler:
Når du har lagt inn din bestilling vil ordren ha status “behandler”.

Tildelt sjåfør:
Når orden din er ferdig brent/pakket vil ordren ha status “tildelt sjåfør”. 

Ute for levering:
Samme dag som ordren planlegges for hjemlevering, vil status endres til: “ute for levering”. Samtidig vil du motta en SMS som bekrefter at din ordre er pakket og klar for levering.

Neste levering er til deg:
Når din ordre er neste levering på ruten, får du en SMS med estimert ankomsttid, samt en lenke for sporing av pakken i sanntid. Vi gjør oppmerksom på at levering er kontaktfri.

Fullført:
Etter vi har levert ordren din vil du motta en e-post hvor det står at din ordre er fullført. Status på ordren vil også stå som “fullført” på “min side”. Du får også informasjon og bildedokumentasjon på hvor pakken er levert (eks. i postkassen, utenfor døren, til en nabo o.l.).


* Vi gjør oppmerksom på at vi unntaksvis (ved stor pågang) kan sende ordre med posten, selv om fri hjemlevering er valgt. Du vil da motta sporing på e-post/SMS, og pakken leveres normalt hjem i postkassen. Dette er selvsagt kostnadsfritt.

Leveringstiden påvirkes av om din ordre inneholder kaffe, eller ikke. I det følgende kan du lese om hvilke leveringstider du kan forvente.

Leveringstid – ordre som ikke inneholder kaffe:
Ordre som går med Posten/Postnord, sendes normalt samme dag – senest påfølgende dag. Frakttiden til Posten/Postnord er normalt 1-3 virkedager. Du kan lese mer om dette under “FRAKT” fanen ovenfor.

Ordre med valget “fri hjemlevering Arendal-Kristiansand” leveres normalt 1-3 virkedager regnet fra dagen vi mottok din ordre.


Leveringstid – ordre som inneholder kaffe:
Mukasa kaffe er garantert ferskbrent. For å kunne garantere dette, brenner vi kaffe ukentlig. Normalt brennes det 1-3 dager per uke.

På brennedagen brenner vi opp kaffe til alle mottatte ordre, og i tillegg litt ekstra som vil stå klar i hylla for kommende ordre. Denne ekstra mengden er begrenset for ikke å risikere at den står lenger enn noen få dager. Nettopp for å sikre deg som kunde den ferskeste og beste kaffeopplevelsen.

Leveringstiden vil derfor variere ut fra bestillingstidspunktet.

Mottar vi bestillingen din tidlig på brennedagen (eller dagen før), vil ordren din normalt gå med posten samme dag. Det samme gjelder dersom vi har tilstrekkelig fersk- og ferdig brent kaffe i hylla for din bestilling.

Om du skulle vært så uheldig å legge inn bestilling rett etter brenning, og i tillegg at kaffen i hylla er utsolgt, må du belage deg på at ordren din først sendes ved neste brennedag.

Uavhengig av når du legger inn din ordre, vil leveringstiden normalt alltid være innenfor 1 uke.


Gjennomsnittlig leveringstid 2021:
(ordre som inneholder kaffe, regnet fra vi mottok bestilling, til kaffen ble levert kunde/post i butikk)

  • Leveringstid for “Fri hjemlevering Arendal-Kristiansand” var 2 virkedager.

  • Leveringstid for forsendelser som gikk med posten var 2,8 virkedager.

En sjelden gang iblant kan det dessverre gå galt med pakken under forsendelse.

Dersom du henter pakken på et utleveringssted, er det best å fylle ut skademelding med det samme, og levere den skadde pakken tilbake til dem. Dette gjelder også dersom det ikke er skade på ytre emballasje. Deretter kan du gi oss beskjed om skaden gjennom chat, eller sende en e-post til: post@mukasa.no

Du vil innen kort tid få et svar på henvendelsen din. Skademeldingen ønsker vi for at vi skal kunne sende et erstatningskrav til Posten/Postnord. Vennligst ikke returnere skadet pakke direkte til oss. Da vil ikke skaden bli registrert av Posten.

Dersom du har mottatt en pakke med skade rett hjem i postkassen, trenger du ikke skrive skademelding. Da sender du oss bare en melding på chatten eller e-post, og legger ved et bilde av skaden.

Alle ordre pakkes manuelt, og det kan derfor skje en sjelden gang iblant at det blir feil.

Om varene du har mottatt mot formodning ikke stemmer overens med det du har bestilt, må du ta kontakt med oss. Legg gjerne med en beskrivelse av hva som er blitt feil, og et bilde av pakkens innhold.

Det enkleste er å åpne en chat (nede til høyre på siden). I chatten kan du legge ved bilde fra din mobil eller PC.

Du kan selvsagt også sende oss en e-post til: post@mukasa.no

Det skjer svært sjeldent at pakker blir tapt under sending. Vi sender alle pakker med sporing.

Dersom du ikke har mottatt pakken, må du kontakte oss. Den enkleste måten å gi beskjed på er å starte en chat med oss (nede i høyre hjørne av skjermen). Du kan selvsagt også sende oss en e-post til: post@mukasa.no

Når vi har mottatt melding om at en pakke ikke er mottatt, vil vi undersøke sporingen og videre etterlyse forsendelsen hos Posten/Postnord.

Vanligvis blir pakken funnet og levert. Dersom den ikke kan lokaliseres, sender vi pakken på nytt.

Nedenfor har vi beskrevet normal forsendelsesgang på våre ulike fraktalternativer. Vi anbefaler deg å lese forventet forsendelses/leveringstid for ditt valg, før du etterlyser pakken.

Informasjon til deg som har bestilt varer med én av følgende fraktalternativ:

Pakke i postkassen:
Pakken leveres rett hjem i postkassen. Dersom det ikke er plass i postkassen, vil postbudet legge pakken i en pose og feste den på døren din (så fremt budet mener det er forsvarlig).

Sporingen på tjenesten PiP (pakke i postkassen) er noe begrenset, og har følgende statusoppdateringer:

  • Fra vi har sendt pakken og helt frem til den blir scannet inn hos Postens sorteringsterminal på Lørenskog vil pakken ha status: “Vi har mottatt sendingsinformasjon fra avsender, og venter på selve forsendelsen“.  Ser du denne statusen betyr det at pakken er sendt fra oss, men enda ikke sortert for utlevering.
  • Når pakken er sortert vil status endre seg til: “Forsendelsen er under transport”. Dette betyr at pakken er på vei hjem til deg. Normalt vil pakken være i postkassen allerede dagen etter denne statusoppdateringen.
  • Siste statusoppdatering er: “Forsendelsen er levert i mottakers postkasse.”

Servicepakke til hentested:
Pakken sendes til valgt/nærmeste hentested. Sporingen er nøyaktig, og du får statusoppdateringer og hentemelding på SMS/e-post. Pakken er normalt fremme på utleveringsstedet 1-3 virkedager fra vi har oppdatert ordrestatusen din fra “behandler” til “fullført”.

MyPack hjemlevering:
Pakken leveres hjem på døren din. Sporingen er nøyaktig, og du får statusoppdateringer og utkjøringsmelding på SMS/e-post. Pakken levers normalt på døren din 1-3 virkedager fra vi har oppdatert ordrestatusen din fra “behandler” til “fullført”.

Du kan benytte garantien- eller reklamere på varen, dersom varen har gått i stykker (og det ikke skyldes feil bruk, eller skade under transport).

Vi vil forsøke å løse problemet på en enkel og effektiv måte ved å bytte eller reparere varen, eller kreditere kjøpet hvis ikke varen kan repareres/byttes.

Du har reklamasjonsrett på alle varer kjøpt hos oss i henhold til Forbrukerkjøpsloven. Garantier tilbudt ut over reklamasjonsfristen opplyses eksplisitt på den aktuelle produktsiden.

Ved kreditering får du pengene tilbake senest 14 dager fra datoen vi mottar din retur.

Når retur skyldes en feil på din vare, som går inn under garanti eller reklamasjons reglene, dekker vi returkostnadene.

Det er viktig at du tar kontakt med oss før en eventuell retur.

Du har som hovedregel 14 dagers angrerett når du kjøper varer fra oss.

Kaffe er en ferskvare, som vi brenner på bestilling. Siden vi garanterer våre kunder helt ferskbrent kaffe, vil vi ikke kunne selge returnert kaffe. Derfor er det ikke angrerett på kaffe. Vi er genuint opptatt av fornøyde kunder – så skulle det være noe med kaffen du har mottatt som ikke står til forventning, hører vi gjerne fra deg, og lover at vi finner en løsning du blir fornøyd med!

Angreretten forutsetter at varen kan leveres tilbake i samme stand og mengde. Det vil si at du kan ikke angre kjøpet hvis du har brutt forseglingen på produkter eller skadet original emballasjen til produktet.

Skulle du returnere en brukt vare vil vi avkorte betalingen tilsvarende verdireduksjonen.

Vi plikter til å tilbakebetale beløpet innen 14 dager fra mottak av retursendingen.

Uttømmende vilkår finner du på siden med betingelser for forbrukerkjøp.

Slik gjør du:
Gi oss beskjed senest 14 dager fra du mottok varen ved å sende en e-post til: post@mukasa.no

Vi oppretter en returlapp til deg. Denne inneholder all nødvendig informasjon og sørger for rask og sporbar retur av forsendelsen. Du må selv dekke returfrakt. Ved beregning av fraktkostnad er det den faktiske frakt- og returkostnaden som legges til grunn for beregningen. Denne vil variere ut fra størrelse, vekt og hvor i landet pakken er sendt. Det samme (beregning av faktisk fraktkostnad) gjelder også ved uavhentet pakke på hentested. Ta gjerne kontakt dersom du lurer på kostnad ved en spesifikk retur. Dette trekkes fra ved tilbakebetaling når returen er behandlet. Uavhentet kaffe refunderes ikke (jf. avsnitt over “Kaffe er ferskvare”).

Du kan selvfølgelig velge å sende varen i retur på egenhånd ved å betale porto på postkontoret, men vær da obs på at varen sendes på eget ansvar. I de fleste tilfeller vil dette også bli dyrere for deg som kunde. Vi vil ikke kunne behandle saken før vi har mottatt returen.